maandag 18 maart 2013

Verleidingen @ dag 14



Jaja, vandaag was een -kijk ik kan het zomaar en ik vind het niet eens echt heel erg- dag! :-)

Alhoewel mn ochtend iets minder sterk begon (lief, ik moet er nu echttttt uit want iets met taarten maken en hardloopplannen) (houtgreep) (nu echt!) (EHHHECCHT) (oké, nog even dan) (knuffel)

Maar daarna bakte ik vol aandacht een chocoladetaart/brownie/brood achting iets :-). VOL aandacht. Dit keer niet iets met mindfulness, maar meer omdat vingers aflikken bijna automatisch gaat.
Voor een verjaardag kwam het verzoek deze brownie te maken (hij viel eerder eens in de smaak), dus natuurlijk met liefde waagde ik mij aan een nieuwe uitdaging. Koken zonder proeven! Helemaal niet perse erg leuk en wat spannend ook (genoeg van dit? Iets te veel van dat?). Maar middags bleek dat wat eetlepels van dit en dat op de gok allemaal prima was uitgewerkt :-).

Het recept!
aflikken? HO MAAR!

4 eieren
225 gram ontpitte dadels (minstens een uur geweekt in water)
2cup kikkererwten (gewassen en uitgelekt)
9 eetlepels cacao (ongezoet! ik gebruikte rauwe cacao.. op zich onlogisch want bakken maakt het niet meer rauw, maar dan wist ik zeker dattie net zo lekker zou smaken als de vorige keer)
1/2 theelepel kaneel
1/4 theelepel (wijnsteen)bakpoeder
60 ml walnootolie
125 ml honing (rauwe Manuka honing)

Verwarm de over voor op 180 graden.
Meng in de blender de dadels met 60 ml van het weekwater tot een gladde pap (dit klinkt easy, valt wat tegen ;) mijn wat stompe blender vroeg om vaakkk omscheppen van de brij en uiteindelijk heeft mn staafmixer het afgemaakt). Doe dit natuurlijk uiteindelijk smoottthhe gladde papje in een beslag kom
mix daar de cacao, kaneel, walnoot olie en honing (agave kan ook..) door heen, goed roeren!
blend in de blender de eieren en kikkererwten, dit gaat een stuk makkelijker, 3x doorroeren maar! ;-)
Voeg dit bij het chocolade mengsel en meng voorzichtig, roerend tot een galdde luchtige substantie. Uiteindelijk het beetje bakpoeder er door en hup die ovenschaal in! (ik geloof dat het originele recept 24 cm aanbeveelt, ik weet dat nooit zo en kies op de gok :p)
+- 45 minuten in de oven en afgekoeld is hij et lekkerst :-). En ondanks dat ik vaak direct van baksels smullen wil, doet een nacht in de koelkast bewaren het stiekem toch het best :-). Lekker als taartje, als speciaal ontbijt (soort van chocolade kerst? brood) :-). Maar jihajam zo tussendoor kan ook.  (en van het eindresultaat heb ik geen foto! hahahha, vast iets met snel in de tas en weg ermee ;) )

Voordat ik deze taart maakte eerst een groene smoothie gemaakt van een halve banaan, witte amandelen, wat kokosmelk maar aangevuld met water, paksoi, waterkers, bleekselderij en wat maca poeder. Daar drink ik zelf zon 75 ml van als ontbijt :-). Voor vriendlief vulde ik het restant op met twee sinaasappels :-) (hij blijjj!).  (ik blij ;-) ).

Na het taarten bakken was er -natuurlijjk- (leer jezelf kennen Loes!), geen tijd meer voor een rondje Kardingebult. Helaas. Ik was er serieus wat chagrijnig van. DUS! NO EXCUSES toch. Tabata duurt 4 minuten, langer dan 2 minuten plank vind ik saai. DUS! hopppaaa, tabata burpee, 8x20s burpee met tussendoor 10s rust. Aan het eind zat mn hartslag lekker hoog en sprong ik in de plankpositie.

Voor mn korte sportieve uitbarsting zette ik een pannetje met wat bloemkool, water, kokosmelk, bouillon (bio, zonder gist) en wat zout op een vuurtje. Daarna prakte ik met een rood koppie de boel en voegde ik kruiden toe (uhu, ik hou van tips inspiratie en uitproberen!) (mn nieuwe potje indische kruiden (koriander, gember laos komijn) + kurkuma zout en peper) en een rauw ei. nog heel even warmen op het vuur. staafmixer er door en ziet u daar: bloemkoolpap!

Ik liet het even staan om nog wat vocht te laten verdampen, ondertussen nam ik in 3 minuten een douche en make-uppen gaat een stuk sneller nu er minder weg te werken valt (JABADABADOE!!)
Kleding gestreken, verrassingoutfit aan :-). Inmiddels rook het huis belachelijk lekker naar chocoladebrownie. Maare! Doe mij dit maar!! ;-)




Smiddags genoten van een heerlijk verrassingsfeest, leuke enthousiaste mensen en heel veel bleekselderij. :-p. Iedereen had heeeeerlijke hapjes meegebracht. Eigenlijk best gezond, want het overgrote deel was paleo proof. Zonder toevoegingen, gluten, e nummers, zuivel en dat. Natuurlijk alsnog behoorlijk zoet (bv. dadels honing etc.) maar sowieso beter dan een gebruikelijk appeltaart. Ik was echt verrast door alle creativiteit van iedereen!! :-) wat zag het er lekker uit ! Wel jammer dat ik het niet proeven kon, maar eigenlijk vond ik het niet eens zo erg dat ik het niet 'mocht' .. Wat ik heeeeerlijk vind aan deze detox is dat het zoveel rust geeft. Niet twijfelend, zal ik wel zal ik niet? Het is zo lekker, nog 1 stukje kan wel. Toch? Eiiiigenlijk wil ik het niet meer, maar jaa ze hebben zo hun best gedaan het te maken en oef wat smaakt het goed. Dus nog 1 stukje dan? Of twee? ... tralalalalaa! Zoiets gaat er altijd rond in mn koppie. Natuurlijk sta ik mezelf lekkere dingen toe, maar zoals iedereen wel denk ik vragen we ons toch wel s af of meer nodig is ;) (of nouja, nodig is het nooit.. kosten batan analyse dan ;) ).

Fijn hoor om die monologen gewoon af te kappen met; NOOP! jammer maar helaas. :-)

En desondanks een heerlijke middag gehad (who tells us we need food for that?)

Savonds thuis een overheerlijke salade gemaakt. Rucola, waterkers, cherrytomaatjes, courgette, kalamata olijven en een biefstukje in stukjes er door. Wat zout peper en olijfolie on top. JAHUM!!


Omdat ik toch best trots was op het weerstaan van al die lekkernijen en ik toch BEST zin in chocola kreeg toen ik mn ovenschaal zonder het uitschrapen van de restjes ( -_- ) in het water zette.... voor mezelf een chia kokos cacao pudding gemaakt. Beetje vanille erdoor en een halve groene banaan on top! Deze at ik, tot ergernis van vriendlief :p, hapje voor minihapje, genietend en beglimlacht op.

Who needs sugar anyway?

Zonder sugarrush en hoge bloedsuikerspiegels op de bank verhalen uitwisselen. Knuffels ook. Kusjes idem. Gniffel! ^^



Kijk wat me ook meer dan beglimlacht maakte vanmiddag! Zomaar een cadeautje! Voor mij! Zo lieffff :-). Zonnetjes armbandjes...... En een zonnetje wil ik zijn. :-). 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten