donderdag 5 januari 2012

Sta open en leer

"Sta open voor alles en iedereen.  Dan gebeuren de mooiste dingen en heb je de mooiste  ontmoetingen."


Nieuwe mensen brengen nieuwe dingen. Ideeën, muziek of een sport waar je nooit eerder van hoorde (zegt Krav maga jullie iets?) (uh, nee hoor. mij ook niet ^^)( Voor de luie nieuwsgierigen; een zelfverdedigingssysteem dat al lang gebruikt wordt door de Israëlische geheime dienst. Schijnt door iedereen relatief makkelijk te leren te zijn, omdat het gebaseerd is op natuurlijke reacties…). Ja! Van nieuwe mensen leer je. Dingen die je anders niet opzocht of, waar je zo aan voorbij zou gaan. Soms zijn het kleine dingen, die niet veel meer toevoegen dan praat voor in de kroeg. Of misschien wat stoere acties ook daar, in dit geval, ik denkk, wellicht wat minder handig. Iets met verminderd reactievermogen ofzo ;).
Misschien is het een andere mening die je aan het denken zet. Vind ik dit ook zo? Hoe kan het anders? Bovendien halen nieuwe mensen ook vaak oude dingen op. Door anderen te zien, echt te zien, ga je bij je zelf te rade. Hoe kijk ik hier tegen aan? Wat is het nut daarvan en wil ik dat wel eigenlijk zo? Maar blijf niet bij bekenden of de bekende types. Omarm de nieuwe dingen die iedere voorbijganger je geeft. Ook al vraagt hij om geld. Omarm ook de oude (accepteer…), of besluit ze voor altijd weg te doen. Eigenlijk heb je elke dag, elk moment, kans iets nieuws te leren. Spreek haar aan die wacht op de bus. En als hij dan zo nodig de muziek loeihard uit zn supersonische koptelefoon moet laten knallen, luister dan. Laat je niet leiden door vooroordelen en sta open voor de falsifiëring van je afkeur. Leer. En groei.

Zo wordt de keus uit 6 toch lastig. Hospiteeravond. Enzo. Gelukkig luister ik. En kijk. Maar bovenal, vertrouw ik gedurende alll die leermomenten ;)…. op mijn gevoel
:-). Die top drie is zo gemaakt. En ik kan je vertellen, krav maga staat op één.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten